De samenwerkingen die stichting OPP zoekt, hebben resultaat. Zo merken we dat:
Eén van de langdurige samenwerkingen die stichting OPP heeft, is met de hogeschool Ede in de Sprong groep, samen met andere organisaties en hogescholen uit het land. Hierdoor leren toekomstige zorgprofessionals en hulpverleners al tijdens de studie anders te kijken naar de relatie met ouders, kinderen, hun netwerk én andere hulpverleners. Zo voorkomen we samen dat:
Iedere organisatie zijn eigen ding blijft doen. Ouders en kinderen hebben hier last van, omdat vooraf niet duidelijk is hoe de aanpak een kind verder helpt.
We een systeem in stand houden waar autocratisch besloten wordt en waar kinderen, ouders en professionals geen invloed op hebben.
Er bij professionals een tunnelvisie ontstaat doordat zij steeds hetzelfde doen en in dezelfde vijver blijven vissen. Dat leidt tot gebrek aan andere invalshoeken en kinderen worden er de dupe van.
Er in verschillende organisaties en gemeenten een andere aanpak gehanteerd wordt. Daardoor ontstaat namelijk chaos en hoe groter de chaos, hoe minder duidelijkheid kinderen en hun ouders hebben.
Maar samenwerken gaat voor stichting OPP verder dan alleen samenwerken met organisaties en hulpverleningsinstanties. Ook met ouders zoeken we actief de samenwerking. Als ouder weet je namelijk als geen ander wat je kind met een gedragsprobleem nodig heeft. Naast jeugdzorg, zijn dat volgens ouders die wij regelmatig spreken:
Aandacht.
Liefde.
De tijd en de energie erin steken om je/een kind echt te willen begrijpen.
Als je de kennis en tools daarvoor niet vanuit je eigen opvoeding hebt meegekregen, dan moet er een mogelijkheid zijn om dat te leren. Want deze kinderen hebben extra ondersteuning nodig.
Steun van anderen, bijvoorbeeld van andere ouders.
Een centrale plek waar je terecht kunt met je vraag of verhaal.
Weten dat je er niet alleen voor staat.
Hier ondersteunt stichting OPP de ouders in, zodat de kinderen zo goed mogelijk geholpen kunnen worden in hun ontwikkeling en opvoeding. Daarom stimuleren we ouders - als dat nodig is - ook om aan hun eigen zelfredzaamheid en vaardigheden te werken.