Tools en projecten

Samen met kinderen, ouders en professionals ontwikkelt stichting OPP tools boordevol praktische informatie en tips. Die aansluiten bij de behoefte van een kind met een gedragsprobleem of een stoornis. En die de mensen in de omgeving van het kind verder helpen. Deze tools zorgen er altijd voor dat een kind ondersteund wordt bij het opgroeien tot een zelfredzame volwassene.

Wat je moet weten over onze tools

Onze kennis komt niet uit een boekje. We verzamelen die liever bij ouders, kinderen en jeugdhulpprofessionals. Zo ontstaan tools en projecten waar alle verschillende perspectieven aan bijgedragen hebben.

Wat je mag verwachten van onze tools is dat:

• We de tools altijd ontwikkelen samen met kinderen en ouders. Daardoor sluit iedere tool aan bij de behoefte van een kind met een gedragsprobleem of -stoornis.

• We een groot online bereik en een omvangrijke achterban hebben. Daarmee geven we veel bekendheid aan de tools, zodat meer kinderen hier profijt van kunnen hebben.

• Onze informatie, tips en adviezen 24/7 online beschikbaar zijn. Zo kun jij er als ouder van een kind met een stoornis of gedragsprobleem altijd gebruik van maken.

• De tools jou als ouder helpen bij het stimuleren van de sociale emotionele ontwikkeling van je kind.

• Onze tools terechtkomen bij ouders en opvoeders die er baat bij hebben. We zorgen er namelijk voor dat de tools goed vindbaar zijn online.

Groeiende behoefte aan informatie

Uit ons eigen onderzoek blijkt dat er een groeiende behoefte is aan informatie. Wanneer informatie niet goed gevonden wordt, kan dit nadelig zijn voor kinderen. Zo kun je bijvoorbeeld veel tijd kwijt zijn aan het zoeken en vinden van passende hulp voor je kind en jezelf. Als deze zoektocht te lang duurt, schaadt dat je kind in zijn of haar ontwikkeling. Kinderen die langere tijd moeten wachten op de juiste hulp, vallen namelijk sneller uit en het gedrag verergert. Dat heeft natuurlijk een nadelig effect op de verdere ontwikkeling van je kind.

Maar ook voor jou als ouder is het belangrijk dat je snel de juiste informatie en hulp voor je kind vindt. Want als je door een gebrek aan informatie geen goede hulp kunt vinden, of te lang moet wachten, verander je in een machteloze toeschouwer. Dan kun je jouw kind niet verder helpen. Je raakt passief en daardoor raakt je kind nog verder achter. En dat is ontzettend frustrerend. Voor jou én je kind.

Tools en projecten in de praktijk

Op dit moment zijn er een aantal lopende projecten die zullen leiden tot nieuwe tools. Een voorbeeld hiervan is het project: ‘Gids voor ouders met een kind dat uit huis is geplaatst’ (UHP) en de dagboekenreeks van moeder Janet.

Gids uithuisplaatsing

Ouders die ervaring hebben met een uithuisplaatsing zeggen het allemaal: …’had ik maar geweten dat …, dan was het vast heel anders verlopen, of dan had ik me meer gesteund gevoeld.’ In een tijd waarin veel onzeker is, missen ouders vaak belangrijke informatie. Ze hebben het gevoel dat alles door hun vingers glipt en ze de regie verliezen. Dat kan anders.

Bij een uithuisplaatsing draait het vooral om het kind. Maar laten we de ouders niet vergeten. Als zij over de juiste informatie beschikken, weten ze bij wie ze terecht kunnen met hun vragen. Dan kennen ze hun rechten en plichten. En weten ze wat ze kunnen verwachten en wat ze zelf nog mogen.

Hoe deze gids tot stand komt

We vinden het belangrijk dat de gids een bundeling wordt van de ervaringen van ouders en jongeren. Maar ook dat professionals informatie geven over de rechten en plichten. Ouders weten namelijk als geen ander waar je tegenaan loopt zodra je kind uit huis geplaatst wordt en professionals weten welke vragen ouders nu al stellen.

Maar met welke vragen die nu nog niet gesteld worden, worstelen ouders nog meer? Wat willen ze weten? En hoe kan een gids ze hierbij helpen?

Door met elkaar - ouders, professionals én jongeren - aan de slag te gaan, komen we erachter waar ouders het meest behoefte aan hebben. En welke informatie uiteindelijk in de gids komt.

Wil je meer weten over de gids uithuisplaatsing of eraan meewerken? Bekijk dan onze speciale pagina over de gids op ouderpeil.nl

Dagboekreeks moeder Janet

Janet is moeder van Amy (1998) en Max (2000). Met haar zoon Max loopt ze al heel vroeg tegen allerlei problemen aan. Hij valt op, omdat hij duidelijk anders is dan andere kinderen.

Janet schrijft haar ervaringen op in een dagboek. Een hartenkreet over hoop en onvoorwaardelijke liefde. Het leerproces van een moeder met een kind met een stoornis.

In de verhalenserie deelt ze haar inzichten, levenslessen, oplossingen én blikt ze terug op wat ze eerder schreef. En ze stelt nieuwe vragen. Want ouders blijven altijd op zoek naar antwoorden.

Steun ons éénmalig: koop een kinderboek

Het boek bestellen? Neem contact op

Het boek kost 18 euro exclusief verzendkosten.